دو قرن حیات در پنج نظام

دو قرن حیات در پنج نظام

این نوشته هم بصورت رمان علمی و هم دوره حیات، تجارب و دیده ها - حوادث، رویدادهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و سیاسی است که نصف آن در طول زندگی در مهاجرت سپری شد.
دو قرن حیات در پنج نظام

دو قرن حیات در پنج نظام

این نوشته هم بصورت رمان علمی و هم دوره حیات، تجارب و دیده ها - حوادث، رویدادهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و سیاسی است که نصف آن در طول زندگی در مهاجرت سپری شد.

دوقرن حیات در پنج نظام

خوجام: این وبنشر را جهت نوشتن خاطرات، تجربه ها، دیده و شنیده ها که در طول دو قرن که به بهانه مهاجرت شاهد پنج نظام متفاوت از همدیگر بودیم، در نظر گرفته شده است. حیات در هرکدام از آن ها برای نویسنده این سطور تاکنون میسّر بوده است.
این اثر چند جلدی به صورت خاطرات و رمان علمی بر پایه رئالیسم ارائه می گردد که آن، مدّت حیات ما در کشورهائی چون: ایران (ترکمنصحرا در دو نظام سیاسی شاهی و مدهبی)، تورکمنستان (در دو نظام شوروی و استقلال) و کانادا (کاپیتالیستی، فدرال سوسیال دموکرتیک) سپری شده است در بر می گیرد. ...   
در حیات هر انسانی نکات و خصوصیات برجسته ای وجود دارد که توجه به آن، آموزه هائی را بدنبال دارد که خالی از تجربه و درس نیست. دوره حیات هر انسانی بسته به سلامتی روح و روان و محیط آن در نهایت 80-100 سال بیشتر نیست و از تعداد نسل هائی که در طول یک قرن حیات دارد شاهد رویدادهای زیادی می شویم که اهم آنها در دروس تاریخ گنجانده می شود. حیات بخشی از نسل ها بین دو عصر تاریخی اتفاق می افتد که در آن شاهد وقایع و رویدادهای زیادی می شوند. حتی ممکن است بعضی از اشخاص در طول این سال ها در چندین مملکت با نظام های سیاسی - اجتماعی و فرهنگ های مختلف روبرو می شوند که اینتگریت یا همسازی در آن صرف کسب دانش های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن جامعه است.
تحولاتی که از قرن نوزدهم با آغاز دوره رقابت های امپریالیستی بین کشورهای روسیّه، انگلسان، فرانسه، آلمان و ایتالیا آغاز گردید، منجر به دو جنگ جهانی اوّل و دوّم در سال های 1914-1918[1] و 1939-1945/م.[2] . قرن بیستم گردید و در قرن بیست و یکم شاهد اوج تحولاتی هستیم که در فرآیند تکامل جامعه شناسی در نمودار بسیار کوتاهی از طول زمان جای می گیرد. حال آنکه دوره های گذار فرماسیون های اجتماعی از اولّین کمون اجتماعی تا برده داری سال های بسیار طولانی ای را سپری نموده است. طول سال های هر فرماسیون نسبت به فرماسیون قبلی خود کوتاه و کوتاهتر می گردد. بشکل نمودار زیر:
از کمون اولیّه تا برده داری ....    |------------------------------------|
از برده داری تا فئودالیته .....               |----------------|
از فئودالیسم تا کاپیتالیسم ....                  |---|
در فرماسیون نهائی بشریت امپریالیسم را تجربه و نئوسوسیالیسم را نوید می دهد. انسان دارای شعور است و موجودی متفکر. هم راه درست تکامل را می داند هم راه انحراف آن را که همانا سود بیشتر بردن به نفع خود. در این حالت تکامل درست را خود انسان می شکند و به آن ضربه میزند که در گذشته یکی از مایه های نظام های اجتماعی همین امر بوده است. ...
... در پست های بعدی طرح کلی این اثر علمی را ارائه خواهیم داد.
با آرزوی توفیق برای یکایک شما: خوجام


[1]. World War I (WWI or WW1), also known as the First World War, the Great War, or the War to End All Wars,[5] was a global war originating in Europe that lasted from 28 July 1914 to 11 November 1918. More than 70 million military personnel, including 60 million Europeans, were mobilised in one of the largest wars in history.

[2]. World War II (1939-1945) was the largest armed conflict in human history.

.....
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.